Religiösa ledare i CAR mottar fredspris i dag
Den 19 augusti, som är den av FN proklamerade Internationella humanitära dagen (World Humanitarian Day), mottar den Caritas-understödda Interfaith Peace Platform (Interreligiösa fredsplattformen) från CAR ”Sergio Vieira de Mello priset” för år 2015 i FN:s Nationernas palats i Genève. Priset delas ut vartannat år och är instiftat till minne av Sergio Vieira de Mello som var FN:s generalsekreterares representant i Irak då han dödades i Bagdad den 19 augusti 2003. Priset går till personer, grupper och organisationer som har arbetat för att försona parter i en konflikt.
Oroligheterna i Centralafrikanska republiken (CAR) började år 2012 och i mars 2013 utvecklades de till fullt inbördeskrig. Trots att FN sände en fredsstyrka till landet under hösten 2014 har freden ännu inte helt kunnat återställas. Organisationen International Rescue Committee (IRC) släppte i slutet av juli i år en rapport där man uppskattar antalet döda hittills under konflikten till omkring 6 000 personer, de som har drivits på flykt till cirka 525 000 och antalet som nu är beroende av humanitärt bistånd till 2,7 miljoner, vilket är mer än hälften av landets befolkning.
Mitt under detta krig bildades Interfaith Peace Platform av ledarna för CAR:s tre religiösa grupper katoliker, muslimer och protestanter – ärkebiskopen av Bangui Dieudonné Nzapalainga, imam Omar Kobine Layam och pastor Nicolas Guérékoyaméné-Gbangou – för att arbeta för en fredlig lösning av konflikten och försoning mellan de stridande parterna. Tillsammans har de arbetat med kristna och muslimer för att återställa förtroendet mellan de två grupperna och återskapa den sociala sammanhållning som fanns före krigets utbrott.
Inför prisutdelningen i dag fick Caritas Internationalis’ Patrick Nicholson ett samtal med ärkebiskop Diuedonné Nzapalainga som också är ordförande för Caritas CAR.
Har Fredsplattormen kunnat bidra till att konflikter har kunnat förebyggas i Centralafrikanska republiken?
Ja, Fredsplattformen har medverkat till att konflikter har kunnat undvikas i CAR. Vi har varnat befolkningen för att religionen har manipulerats för att uppnå politiska mål. Vi har fördömt att man har försökt att utnyttja religionen. Vi är ordets män och inte maktens män. Vi tvingar oss inte på någon, utan vi talar till människors samveten och lämnar dem fria att sedan göra sina egna val.
Fredsplattformen har fungerat som en vaktpost – när vi sett faran komma har vi varnat människor. Många har sagt till oss att därför att vi har tagit till orda har det värsta kunnat undvikas, trots att kaos har slagit till.
Varför har det varit så viktigt att Fredsplattformen varit interreligiös?
Vi vet att enighet är styrka. Vi måste bort från det som skiljer oss åt när vi söker det som ligger i vårt gemensamma intresse. Det har varit en plattform där vi har kunnat tala och uttrycka oss. Ett hem där också den andre har fått bo och det har funnits plats för våra olikheter. Tillsammans har vi förenat våra krafter och sökt samförstånd. Genom att vi har stått enade, trots skillnaderna i vår tro, har vi lyft fram varandras stryka och pekat på vad som kan göras för att lösa våra problem.
Hur ser situationen ut nu i landet?
Ett visst lugn återvänder långsamt till hjärtan och sinnen. Unga människor har kunnat börja skolan igen. Andra aktiviteter i samhället börjar långsamt komma igång. Men beväpnade grupper har kvar sina vapen. Den planerade avrustningen har ännu inte börjat. Vi sitter på ”vulkan” som kan explodera utan förvarning. Det är en osäker fred som råder. Möjligheten att de beväpnade grupperna kan skapa problem finns fortfarande där (och det sker också). Människor tittar snett på varandra.
Vilka är Fredsplattformens planer just nu?
Plattformen fortsätter med att nå ut till befolkningen med information. Vi utbildar ”fredslärare” och uppmuntrar ickevålds-ingripanden genom att understödja en dialog mellan de religiösa grupperna. Att muslimer, katoliker och protestanter arbetar tillsammans i Fredsplattformen är en symbol för enhet i olikheterna. Plattformen skriver också rapporter som sprids i landet för att stödja det lokala arbetet som också för hjälp att planera sina aktiviteter. Plattformen är också aktiv i den politiska processen genom att ligga på för att en dialog skapas.
Vad kan andra länder lära sig att göra bättre om en kris som den i CAR uppstår?
Det är viktigt att det inte råder partiskhet. Aktörer på det lokala planet måste få göra sina röster hörda. Man kan förekomma genom att förebygga likartade konflikter. Och man kan undvika liknande misstag genom att inte insistera på att det är den egna dagordningen som till varje pris ska gälla.
Ärkebiskop Dieudonné Nzapalainga, imam Omar Kobine Layama och pastor Franco Mbaye-Bondo (från vänster till höger) vid en fredsceremoni i staden Bangasso i CAR den 3 mars 2014.
Bild: Matthieu Alexandre/Caritas Internationalis