Caritas söker insamlingsansvarig
Caritas Sverige söker ansvarig för insamling och givarkommunikation.
Caritas Sverige samordnar katolska kyrkans sociala engagemang, både i Sverige och internationellt. Vi söker nu en ansvarig för insamling och givarkommunikation som vill vara med och utveckla vår insamlingsverksamhet och stärka relationen till våra givare.
Vi står inför en spännande tillväxtfas, där du får en nyckelroll i att skapa framtidens engagemang – både nationellt och internationellt.

Om rollen:
Som ansvarig för insamling och givarkommunikation får du ett brett och strategiskt uppdrag: att bygga, vårda och utveckla relationer med såväl individuella som institutionella givare. Du ansvarar för både givarservice och tekniska lösningar som möjliggör effektiva och personaliserade kommunikationsflöden. Stockholms katolska stift är mångkulturellt och det är viktigt att du har god förståelse för den specifika målgruppen.
Du kommer arbeta nära generalsekreteraren och verksamhetsutvecklaren och vara en viktig del i planering och genomförande av kampanjer – inom DR, TM och andra innovativa insamlingsmetoder. I rollen ingår även ansvar för insamling riktad mot stora givare, testamenten och stiftelser.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Utveckla och implementera strategier för gåvoinsamling.
• Ansvara för givarrelationer – från stora privata givare till månadsgivare och stiftelser.
• Planera och genomföra kampanjer, inklusive stora årliga insamlingar som till exempel advents- och fasteinsamlingarna.
• Ansvara för givarservice, CRM-system och digitala kanaler.
• Utveckla vår kommunikation via webb, sociala medier och marketing automation.
• Arbeta med datadriven segmentering för att optimera givardialoger.
• Hantera testamenterade gåvor och långsiktig relationsbyggnad.
• Samordna marknadsaktiviteter och analysera insamlingsresultat.
Vi söker dig som:
• Har erfarenhet av insamling, fundraising och givarkommunikation – gärna från idéburen sektor.
• Har god vana av CRM-system (meriterande med Salesforce) och digitala integrationslösningar.
• Har arbetat med givarservice, gärna i kombination med teknik, analys och kommunikation.
• Är analytisk, strukturerad och van att driva projekt självständigt.
• Har erfarenhet av att inspirera och stödja lokala eldsjälar och volontärer.
• Kommunicerar obehindrat på svenska och engelska – både i tal och skrift.
Meriterande:
• Kännedom om Katolska kyrkan, med särskilt fokus på Stockholms katolska stift.
• Förståelse för fundraisingstrategier och komplex marknadsföring.
• Tidigare arbete med seniora beslutsfattare eller filantropiskt nätverk.
Vi erbjuder dig:
• Ett meningsfullt arbete med stort hjärta.
• Möjlighet att växa i en organisation som arbetar rättighetsbaserat, både nationellt och internationellt.
• Ett kompetent och engagerat team.
• Frihet under ansvar.
• En spännande expansionsresa där du får sätta avtryck.
Tjänstens placering:
Caritas Sveriges kontor på Södermalm i Stockholm
Sista ansökningsdag: 15 april 2025
Skicka din ansökan till peter.brune@caritas.se